Na naszych oczach następują zmiany na plus. Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na to, co jedzą i co nakładają na swoją skórę, co spłukują z wodą do odpływu lub wyrzucają do kosza. Wydawałoby się zatem, że to sytuacja idealna – zaczynamy rozumieć, że mamy wpływ na stan naszej planety, co w coraz większy sposób przekłada się na nasze decyzje zakupowe. 

Jest jednak i druga strona medalu – podpisy "bio" i "eko" nie zawsze oznaczają, że producent oferuje bezpieczne, ekologiczne produkty. Jak zatem sprawdzić, czy produkt, który kupujesz, rzeczywiście jest certyfikowany i przyjazny naturze?

Czym jest Eko Certyfikat?

Jest to jeden z programów, który ma na celu zachęcenie przedsiębiorców do dostosowania procesu produkcji i świadczenia usług do norm ochrony środowiska obowiązujących w Unii Europejskiej. Eko Certyfikat jest co ciekawe przeznaczony dla wszystkich branż poza branżą rolno-spożywczą. Nie powinno to jednak budzić niepokoju - dla branży spożywczej przeznaczony jest Europejski Zielony Certyfikat i Zielony Certyfikat. Jest on nadawany tym przedsiębiorstwom z branży żywieniowej, które spełniają normy unijne związane z działaniami proekologicznymi.

Bio certyfikat – czy rzeczywiście jest godny zaufania?

Znany szerzej pod znakiem Euroliścia, jest to jeden z najbardziej popularnych certyfikatów, budzący największe zaufanie wśród konsumentów. Aby móc zdobyć taki certyfikat, konieczne jest wykazanie, że w gospodarstwie nie stosuje się sztucznych nawozów, pasze dla zwierząt są wolne od niepożądanych substancji, w tym od GMO, a rośliny nawożone są z wykorzystaniem metod naturalnych. 

Ze względu na różnorodny charakter produkcji, nieco inne kryteria pojawią się w przypadku hodowli zwierząt (np. wymagania dotyczące hodowli ściółkowej), roślin (korzystanie z nawozów naturalnych, wykonanych np. z roślin motylkowych), a inne w przypadku pasiek.


Warto zatem wiedzieć, że jeśli dany produkt posiada charakterystyczny listek na etykiecie z numerem certyfikatu, nie musimy szukać na etykiecie dodatkowych informacji dotyczących GMO czy obawiać się o jakość produkcji - to z pewnością bezpieczny produkt ekologiczny. W takim sposób znakowane są m.in. produkty dla niemowląt i małych dzieci - zgodnie z unijnym prawem zupki, przeciery i gotowe obiadki dla dzieci muszą spełniać restrykcyjne wymagania, aby dopuszczono je do sprzedaży.

Certyfikat Vegan Society – na straży praw zwierząt już od 1944 roku

Jednym z podstawowych kryteriów uzyskania certyfikatu Vegan Society jest to, że jeśli na terenie zakładu powstają produkty, które nie kwalifikują się do określenia ich wegańskimi, nie mogą mieć one styczności z produktami certyfikowanymi.



Kolejną sprawą jest kategoryczny zakaz zawierania w produkcie substancji pochodzenia zwierzęcego, a także zakaz wykonywania testów na zwierzętach. Jest też kryterium dotyczące składników pochodzenia roślinnego – nie mogą one pochodzić z upraw, na których stosowane jest GMO.

Clean Label – co gwarantuje certyfikat?

Od wielu lat da się słyszeć głosy o tym, że klienci chcieliby wiedzieć, co dokładnie kupują. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, pojawił się certyfikat Clean Label. Jest to po prostu tzw. czysta etykieta, narzucająca konieczność wyeliminowania ze składu sztucznych substancji o niezrozumiałych nazwach i zastąpienie ich, w miarę możliwości, składnikami pochodzenia naturalnego. 

Czy praktyka ta daje całkowitą pewność? Czasem producenci nie umieszczają oznaczenia Clean Label, lecz uciekają się do informowania, że produkt jest pozbawiony niektórych rodzajów konserwantów, barwników i innych sztucznych substancji, nie unikając jednak korzystania ze składników, które naprawdę nie są niezbędne. Jest to już jednak chwyt stosowany od tak dawna, że bardziej świadomi konsumenci nie dadzą się już raczej oszukać

Produkty certyfikowane w GREENmall – postaw na świadome zakupy!

Wychodząc naprzeciw potrzebom świadomych konsumentów, ofertę w sklepie GREENmall konstruujemy poprzez produkty certyfikowane, pozbawione substancji sztucznych, tak aby nasi klienci rzeczywiście mieli szansę zadbać z nami o swoje zdrowie. Wpisujemy się w trend Zero Waste, przez co dbamy o to, by opakowania naszych produktów mogły być w pełni poddane recyklingowi lub ulec biodegradacji.