Specjaliści do spraw żywienia człowieka już od dawna nawołują, że powinniśmy spożywać  5 porcji warzyw i owoców dziennie. Zazwyczaj jednak ograniczamy się do 2-3 porcji, ponieważ nie mamy pomysłu na kolejne zdrowe sposoby przygotowania posiłku z wykorzystaniem warzyw. Z pomocą przychodzą nam soki butelkowe warzywne, które są bardzo poręczne i zdrowe.

Nowa piramida żywienia

Piramida żywienia, która została przeznaczona do użytku publicznego, u podstaw posiada regularną aktywność fizyczną, na którą powinno się przeznaczać ok. 30-45 minut dziennie. Kolejnym szczeblem są warzywa i owoce. Zaleca się, aby zdrowy, dorosły człowiek spożywał 4-5 posiłki dziennie, gdzie w każdym z nich powinno się znaleźć sporo warzyw i owoców. Kolejność wymienionego pożywienia nie jest przypadkowa, ponieważ to właśnie warzywa powinny stanowić ¾ proporcji dziennej dawki.

Pomysł na kolejną porcję warzyw? Butelkowy sok warzywny NFC

Zazwyczaj warzywa dodaje się do kanapek w formie ogórka, sałaty, pomidora (choć to właściwie owoc!) czy rzodkiewki. Oprócz tego często na obiad serwuje się surówkę w formie dodatku do drugiego dania, jako kolejną porcję warzyw. Niestety to wciąż za mało. Warto wykorzystać potencjał, jaki drzemie w przyjmowanych płynach. Zamiast niezdrowych napojów gazowanych, lepiej pić soki warzywne, które nie dość, że lepiej nawodnią organizm i korzystnie wpłyną na funkcjonowanie organizmu, to stanowią kolejną możliwość spożycia warzyw, tym razem w płynnej formie. Jednak nie warto pić każdy sok warzywny, ponieważ na rynku jest dostępnych wiele produktów z nieodpowiednim składem. Aby ich uniknąć, należy wybrać te napoje, które są oznaczone skrótem NFC.

Dlaczego warto wybrać soki NFC?

Soki NFC, czyli nie z koncentratu (not from concentrate) to takie soki, które zostały uzyskane bezpośrednio ze świeżych i zdrowych warzyw i owoców, prezentujące naturalny wygląd, bez sztucznych ulepszaczy w składzie. Są one o wiele bardziej wartościowe od zwykłych soków odtwarzanych, ponieważ w przeciwieństwie do popularnych soków dostarczają organizmowi znacznie więcej witamin, błonnika pokarmowego oraz cennych minerałów np. substancji antyoksydantowych niż zwykły sok. To z kolei ma duże znaczenie dla naszego zdrowia, gdyż wiążą w naszym organizmie wiele wolnych rodników, zapobiegając w ten sposób rozwojowi wielu chorób w tym: nowotworów, chorób powstających przez nieszczelne żyły czy chorób zapalnych.

Jak czytać skład, aby wiedzieć, czy dany sok rzeczywiście jest zdrowy?

Przede wszystkim zacznij od nazewnictwa. Tylko napój nazwany „sokiem” rzeczywiście nim jest, reszta to niskiej jakości nektary owocowe. Prawdziwy sok to ten, który został wyprodukowany w 80% z warzyw bądź owoców. W pozostałych napojach dominują soki zagęszczone wymieszane z cukrem, wodą i substancjami smakowymi. Następnie trzeba zwrócić uwagę na skład. Im więcej składników zawartych w napoju, tym gorzej. Oprócz tego przyjrzyj się substancjom oznaczonym literą „E”. Większość z nich jest niewskazana dla naszego zdrowia, wyjątkiem jest substancja E-300, czyli witamina C. Dodatkowo popatrz na kolejność wymienianych składników. Te pierwsze mają w składzie największy udział w soku, składniki późniejsze zmniejszają swoje proporcje. Poza tym cukier niejedno ma imię, zapoznaj się z różnymi nazwami i unikaj dużej ich ilości w soku.

5 zalecanych porcji warzyw w codziennej diecie człowieka może być nie lada wyczynem. Jednak z pomocą przychodzą nam butelkowane soki warzywne, które mogą uzupełnić deficyt. Warto wybrać te, które mają oznaczenie NFC, ponieważ są najzdrowsze, pozbawione sztucznych substancji.