Suszone owoce wzbogacają naszą dietę już od dawnych czasów – szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy to o świeże owoce z własnego ogródka jest nieco trudniej. Poniżej podsuwamy kilka propozycji na wprowadzenie suszonych owoców do codziennej diety, a także opisujemy ich wartości odżywcze. Dlaczego warto wybierać suszone owoce z ekologicznych upraw? 

Suszone owoce na co dzień – proste pomysły na posiłki

Suszone plasterki owoców wzbogacają często nasze musli, poprawiają smak jogurtów naturalnych, mogą być również dodawane do ciast lub racuchów. Ciekawą propozycją jest także usmażenie klasycznych, amerykańskich pankejków z syropem klonowym i wzbogacenie ich smakiem suszonych owoców. 

Popularne są kompoty świąteczne z suszonych owoców, ze szczególnym naciskiem na jabłka i śliwki, chociaż inne rodzaje owoce również mogą śmiało być zastosowane, wszystko zależy tutaj jedynie od upodobań smakowych. Lubisz zupy owocowe? To świetnie, dlatego że suszone owoce sprawdzą się tutaj doskonale. Wystarczy dodać odrobinę wody i kisielu lub mleka, by wyszło Ci smaczne, proste danie. 

Wartości odżywcze suszonych owoców

Okazuje się, że suszone owoce dostarczają więcej wartości odżywczych, niż te świeże. Mogą zawierać nawet do 5 razy więcej kalorii, białka i węglowodanów. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że to nie koniec zalet wynikających z suszenia owoców. Zawierają one również więcej błonnika, witaminy C, pektyn, i witaminy B. Dodatkowo są one bogatym źródłem magnezu, wapnia i potasu. Dzięki suszonym owocom poprawia się poziom lipidów w organizmie, co przekłada się m.in. na uregulowanie poziomu cholesterolu.

Jak powstają suszone owoce?

Dużo zależy tutaj od tego, czy mówimy o bakaliach pochodzących z marketu, czy też ekologicznych. Te pierwsze poddawane są procesowi siarkowania, co pozwala lepiej chronić je przed rozwojem grzybów, pleśni czy też drożdży. Owoce siarkowane zachowują swój piękny kolor i nie ciemnieją. 

Z kolei bakalie ekologiczne są po prostu powoli suszone na słońcu – nie ma w nich dodatku siarczynów, poza tymi, jakie mogą występować naturalnie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku suszenia naturalnego, utrata wody następuje dużo wolniej, co ma wpływ na zachowanie większej ilości wartości odżywczych w porównaniu do owoców dostępnych w marketach. 

Dlaczego warto unikać siarczynów w żywności?

Siarczyny to powszechnie stosowany przeciwutleniacz i konserwant, który nie wywołuje na ogół nieprzyjemnych skutków ubocznych w organizmie człowieka, szczególnie jeśli jego spożycie nie przekracza 0,7 mg/kg masy ciała. Tyle wynosi dopuszczalna dzienna dawka, jaka nie powinna nieść za sobą skutków ubocznych. Wysokie spożycie siarczynów może mieć negatywny wpływ na układ immunologiczny i zwiększać ryzyko powstawania nietolerancji. 

Szczególnie narażeni na negatywne skutki spożycia siarczynów są astmatycy i osoby nadwrażliwe. W przypadku alergików może dojść do wstrząsu anafilaktycznego, stwarzającego zagrożenie dla życia. Z kolei osoby nadwrażliwe mogą doznać reakcji alergicznych, objawiających się m.in. przez świąd i zaczerwienienie skóry, kłopoty z oddychaniem, spadek ciśnienia krwi lub kłopoty z oddychaniem i połykaniem.

Jak sprawdzić, czy suszone owoce zawierają siarczyny? Na opakowaniu w opisie składu musi znaleźć się jedna z następujących informacji, opisujących związki siarki:

  • E220
  • dwutlenek siarki
  • zawiera siarczany (siarczyny)
  • konserwowany siarką
  • konserwant E220
  • bezwodnik kwasu siarkawego

Gdzie warto szukać ekologicznych owoców suszonych?

Na szczęście dla wszystkich osób zainteresowanych zakupem żywności ekologicznej, certyfikowanej, coraz większą popularność zdobywają sobie markety z żywnością ekologiczną. W naszym sklepie dostępny jest bogaty wybór ekologicznych owoców suszonych naturalnymi sposobami, bez siarki. Znajdziecie u nas zarówno tak popularne owoce suszone, jak jabłka, daktyle czy jagody goji, jak i suszone banany, figi czy mango.