• Najzdrowsze masło roślinne i masło 82% tłuszczu

  • parametry

Jakie masło roślinne jest najzdrowsze?

Gdy wyciągamy z piekarnika ciepły chleb, mamy ochotę go od razu spróbować. Najczęściej ukroić chrupiącą kromkę i zjeść ją z masłem, które roztapia się na jej powierzchni. Połączenie tych dwóch produktów jest idealne, jednak u wielu osób dbających o zbilansowaną dietę pojawia się od razu pytanie: jak wybrać zdrowe masło?

Dieta a wybór tłuszczów

Ze względu na alergie czy nietolerancje pokarmowe nie każdy toleruje białka mleka krowiego lub laktozę w produktach pochodzenia zwierzęcego. Niektórzy z nas jako osoby na diecie roślinnej szukają zamienników bądź ograniczają okazje do przyswajania nasyconych tłuszczów. Nie powinniśmy spożywać za dużo tłuszczów “trans”, które przyczyniają się do wielu chorób w tym miażdżycy.

Zastanawialiście się, jakie tłuszcze są zdrowe i jaki zamiennik masła wybrać? Jakie masło wybrać, by było dobre w smaku i żebyśmy mogli wykorzystywać je w naszej kuchni?

Naturalne i zdrowe masła

Jeśli zależy nam na niższej zawartości tłuszczów w produkcie, może warto przychylić się do wyboru naturalnego masła albo głównie pochodzenia roślinnego, typu margaryna. Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są rzepak, siemię lniane, nasiona chia, orzechy włoskie i oleje z nich tłoczone. Świetnym przykładem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych są np. oliwa czy awokado.

Do obróbki termicznej, ale także do kosmetologii polecamy masło klarowane (ghee). Dzięki jego sklarowaniu, czyli oddzieleniu białek i innych substancji stałych od tłuszczu mlecznego, idealnie nadaje się dla alergików. Ma niską temperaturę dymienia, dlatego można na nim smażyć produkty przez długi czas na małym ogniu. Masło shea może być zamiennikiem margaryny, idealnie nadaje się przede wszystkim do słodkich wypieków.

Jakie są zdrowe tłuszcze?

Tłuszcz, który nie zawiera cholesterolu i częściowo utwardzonych olejów, będących źródłem tłuszczów „trans”, oraz ma jak najmniej tłuszczów nasyconych, jest najlepszym wyborem. Ważne, żeby był źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega 3 (olej rzepakowy i lniany).

Jak wybrać najzdrowsze masło roślinne? Należy zwrócić uwagę na to, co dokładnie jest napisane na etykietach. Nie polecamy kupować produktów o zawartości częściowo uwodornionych czy częściowo utwardzonych olejów roślinnych. Zwracanie uwagi na tak istotną kwestię uchroni nas przed złym samopoczuciem i pozwoli na świadomy wybór tego, co jemy.