• Poznaj tłuszcze z dobrym składem - najlepsze do smażenia i wypieków

  • parametry

Gotowanie jest nieodłączną częścią życia. Najbardziej powszechną formą przygotowania posiłków jest po prostu obróbka termiczna – gotowanie na parze, pieczenie w piekarniku i smażenie żywności na patelni. Zastanawiacie się, jaki jest najzdrowszy tłuszcz do smażenia?

Zdrowe smażenie – jaki tłuszcz wybrać?

Nie da się ukryć, że wiele produktów przygotowuje się za pomocą podgrzewania ich w pewnej ilości tłuszczu. Jest to proces podnoszący walory smakowe wielu produktów, a także pozwalający na szybkie przygotowanie posiłku, często przy użyciu tylko jednego rondla do smażenia.

Jednocześnie jednak często podkreśla się, że ze wszystkich rodzajów obróbki termicznej smażenie jest najmniej korzystne dla zdrowia. Aby zachować zdrowy balans, warto poświęcić chwilę na wybór odpowiedniego i zdrowego tłuszczu do smażenia, aby gotowanie stało się lepsze, a posiłki zdrowsze.

W naszej ofercie znajdziecie tłuszcze z dobrym składem – najlepsze do smażenia i wypieków, w tym masła, margaryny, smalce i smalczyki wegańskie. Nasz asortyment stanowią głównie produkty roślinne, ale w naszym sklepie znajdziecie także naturalne produkty pochodzenia zwierzęcego.

Jak upewnić się, że tłuszcz nadaje się do smażenia? Ważne są dwie wartości: skład oraz punkt dymienia. Istota składu jest oczywista – niektóre tłuszcze, ze względu na wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najzdrowsze do smażenia są te tłuszcze, które zawierają jak najwięcej nasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepsze pod tym względem są oleje rafinowane.

Czym jest punkt dymienia i dlaczego jest tak ważny w wyborze najzdrowszego tłuszczu do smażenia? Jest to temperatura, w której tłuszcz zaczyna dymić – dochodzi wówczas do rozpadu jego cząsteczek na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe, a ostatecznie do powstania niekorzystnych dla naszego zdrowia substancji, które mogą wnikać do pożywienia.

Jak wybrać najzdrowszy tłuszcz do smażenia? Jeśli szukasz tłuszczu do dłuższej obróbki w wysokiej temperaturze, czyli do smażenia głębokiego, wybieraj produkty o punkcie dymienia powyżej 220 stopni Celsjusza. Są to przede wszystkim oleje roślinne rafinowane, czyli m.in.:

  • Olej rzepakowy, zwany oliwą północy
  • Olej z awokado
  • Olej migdałowy
  • Olej kukurydziany
  • Wysokooleinowy olej słonecznikowy
  • Oliwa

Do smażenia płytkiego, czyli tzw. podsmażania, obsmażania, podduszania, sprawdzą się oleje o punkcie dymienia powyżej 170 stopni, np.: wszystkie oleje roślinne rafinowane oraz nierafinowane oleje – tłuszcz kokosowy, olej kukurydziany, sezamowy. Z tłuszczów zwierzęcych dobrym wyborem będzie masło klarowane czy smalce. Zrezygnuj z masła.

Jakie tłuszcze z dobrym składem znajdziesz w naszym sklepie internetowym?

Częstym wyborem zakupowym jest margaryna, która zawiera witaminy A i D.W naszym eko sklepie online znajdziesz zdrowe margaryny bez oleju palmowego i tłuszczów uwodornionych. Margaryny z dodatkiem oliwy z oliwek czy o smaku kokosowym idealnie nadadzą się do smarowania pieczywa.